Tag Archives: Ukraine

Ukraine to launch radio station for troops

Disputed Ukraine Map via Wikimedia CommonsMany thanks to SWLing Post reader, David Iurescia (LW4DAF), who shares this article via Sputnik News:

Ukraine plans to launch a new radio station for the military in 2016.

Alexei Makukhin, an advisor to the Ukraine’s Defense Minister, said during a press briefing that a new Ukrainian radio station for military personnel will begin operating on March 1, 2016.

“It’s no secret that our troops on the frontline often suffer from an information vacuum,” Makukhin said. “So we need a radio station. Seventy percent of its content will be music; there will also be news broadcasts and programs for the troops – where soldiers can say hello to their friends and relatives, request songs and share stories live on air.

There will also be programs featuring interviews with experts and military personnel.”

The new radio station will be reportedly funded by Spirit of America, a non-profit company which assists US military personnel deployed in Iraq, Afghanistan and Africa.

Continue reading on the Sputnik News website…

Spread the radio love

WRMI begins relay of Radio Ukraine International

Radio-Ukraine(Source: WRMI via Keith Perron)

NEWS RELEASE

September 23, 2014

WRMI to begin Relay of Radio Ukraine International

Shortwave station WRMI in Okeechobee, Florida will begin a daily relay transmission of the English-language program of Radio Ukraine International on Thursday, September 25, 2014 on the frequency of 11580 kHz from 2330-0000 UTC. This transmission will be directed primarily to eastern North America, although it will likely be audible in Europe as well.

“We are pleased to be able to provide this service to shortwave listeners at a time when much of the world’s focus is on the situation in the Ukraine,” said Jeff White, WRMI General Manager. The broadcasts will continue at least through the end of 2014.

Listener reports and comments are welcome at info@wrmi.net.

Spread the radio love

CW pirates promote separatist movement in Ukraine ?

Disputed Ukraine Map via Wikimedia Commons

(Source: Southgate Amateur Radio News)

“Two CW [Morse Code] stations have appeared on the higher HF bands, claiming to operate from Donetsk, as promoting a separatist ‘Peoples’ Republic of Donetsk’, or ‘NovoRossiya New Russia’.

The callsigns, D0A and 1C4M are believed to be two operators on the same transmitter. The callsigns are invalid and do not count for anything in ham radio terms.

While a QSL manager may be appointed shortly in Donetsk, communications are poor, and direct QSL is unlikely to succeed.

There is some doubt that the stations are really in Donetsk. There is evidence that they may be operating from Kazakhstan.”

Many thanks to the Southgate ARC for this news item.

Has anyone logged or recorded these pirates?

Spread the radio love

Russian “clamps down” on US media, US to increase funding for RFE/VOA

Photo of Kremlin: ??????? ?. (Julmin) (retouched by Surendil) via Wikimedia Commons

Photo of Kremlin: (Julmin) (retouched by Surendil) via Wikimedia Commons

This morning, I noticed the following press release from the US Broadcasting Board of Governors (BBG):

Russia Clamps Down Further On U.S. International Media

The Broadcasting Board of Governors has condemned a recent decision by Russian authorities to cut off all remaining radio transmissions by U.S. international media in Russia.

In a one-sentence letter dated March 21, Dmitry Kiselev, the director of the information agency Rossiya Segodnya (Russia Today), stated that “we are not going to cooperate” with the BBG’s request to continue a long-standing contract for broadcasting on Russian soil. Effective at the end of March, this decision removes the last vestige of Voice of America programming – including news in Russian and English-language lessons – from a local frequency in Moscow (810 AM).

“Moscow has chosen to do the wrong thing and restrict free speech,” said BBG Chairman Jeff Shell. “This is a fundamental value shared by many countries around the world. The BBG will continue to reach audiences in Russia through digital platforms and via satellite transmissions.”

Distribution of VOA and RFE/RL programming in Russia reached a high point in 2005, when VOA Russian programming was distributed on a nationwide television network and both VOA and RFE/RL had extensive partnerships with domestic Russian radio stations. But starting in that year, the Russian government turned greater attention to these stations and asked them all to re-apply for their licenses. And beginning in 2006, by denying the licenses of the stations that re-applied and intimidating the others, Russian authorities systematically eliminated domestic radio distribution of BBG-supported programs and almost all television distribution. In 2012, Russian authorities forced RFE/RL off its last remaining domestic radio outlet, an AM frequency in Moscow.

“We urge Mr. Kiselev and other Russian authorities to open Russian airwaves to more of our programs and those of other international broadcasters,” Shell added. “We’re asking for an even playing field: As Moscow’s media crackdown deepens, Russian media – including Russia Today television, which is under Mr. Kiselev’s authority – enjoy open access to the airwaves in the United States and around the world. The Russian people deserve the same freedom to access information.”

Kiselev, known for his strident anti-Western and homophobic views on Russian state television, was appointed in December 2013 to lead Russia Today. At the same time the Voice of Russia and the RIA Novosti news agency were merged into Russia Today.

The move also comes amid a fast-moving campaign to target opposition and independent media. Lists of “traitors” have been circulating in Moscow, and pro-Kremlin analyst Sergei Markov recently added RFE/RL’s Russian Service, Radio Liberty to his “list of traitors” on Facebook. In the same vein, politonline.ru, a part of the Pravda.ru media holding, has created Russia’s first top-20 list of the most “anti-Russian” news outlets. This list, which places Radio Liberty sixth, is being shared by influential Russian political advisors such as Alexander Dugin, who wrote on his Facebook page that “this is the order in which Russia’s most contemptible media outlets will be closed or blocked.”

Russians are increasingly turning to the Internet and social media for their news. VOA’s digital strategy incorporates content across platforms. In addition to live interactives with domestic television channels, such as Russian Business Channel, VOA’s web-TV show, Podelis, allows users to connect and engage with the content in real time using social media. Podelis, which means “share” in Russian, provides a unique opportunity to engage in discussions about current events, Russian politics and U.S.-Russia relations. VOA’s social media following in Russia has grown significantly and visits to VOA’s website have doubled every year since 2008.

Radio Free Europe/Radio Liberty’s Russian Service provides 24 hours of radio programming via the Internet and satellite, a website that was visited more than 6.5 million times in March, and a strong presence on social media such as Facebook and Twitter. RFE/RL has started a multi-hour, daily video stream for Russia consisting of coverage of the most important events with reactions from Russian citizens as well as opinions from the West. The stream also includes live roundtable ?discussions and expert interviews on Russia.

On Wednesday, BBG Watch posted an article with details about new legislation that would increase funding for Russian, Ukrainian and Tartar language services to “counter the propaganda that is supported by Russia.”

Here’s a quote from a press release in their article:

“S. 2183 is international broadcasting legislation originally authored by Chairman [Ed] Royce (and included as Section 103 of the Ukraine Support Act (H.R. 4278) that the House passed last week). The legislation authorizes increased funding for Radio Free Europe/Radio Liberty and the Voice of America to enable them to expand their broadcasting in Russian, Ukrainian, and Tatar. This legislation requires the Broadcasting Board of Governors (BBG) to counter the propaganda that is supported by Russia and increase the number of reporters in eastern Ukraine. In addition, this legislation recognizes the threat to free media that neighboring states are under and bolsters the Balkan and Moldovan language services.”

Is it me, or is this starting to feel like the Cold War again?

I think the BBG would be wise to take a close look at the VOA Radiogram. In this case, the target audience is highly computer literate and could easily decode VOA transmissions with a simple shortwave radio and free, open-source software.

Spread the radio love

Why shortwave? Russia blocks web pages linked to Ukraine protests

(Photo: VOA News)

(Photo: VOA News)

In response to the BBG’s request for comments on the relevancy of shortwave radio, SWLing Post reader, Rick, writes:

Here is the reason why VOA needs to keep broadcasting on shortwave.

Russia (or China or Angola or Zimbabwe or Iraq or Afghanistan or Syria) can easily block Internet access — to include, and particularly from, VOA. While shortwave can be jammed it takes a little more effort (and a considerable amount of budget to pay the electric bill for the high-powered jamming signals).

Unlike AM and FM radio transmission, shortwave transmitters can be located continents away from the strife for protection of the transmission infrastructure.

Shortwave transmission — coupled with the surreptitious distribution and proliferation of cheap shortwave radio receivers for target audiences — can help insure that the voice of freedom and democracy can continue to be heard in geopolitical hotspots throughout the world.”

Read the story Rick refers to here: http://www.politico.com/story/2014/03/russia-ukraine-protests-websites-internet-104171.html

Spread the radio love