Tag Archives: Radio Liberty

Radio Waves: Radio Liberty Journalist Bugged, Invisible Battle, RNZ Shortwave After Tonga Eruption, Closing Analog FM in Spain to Save Energy, and Keeping Morse Code Alive

Radio Waves:  Stories Making Waves in the World of Radio

Welcome to the SWLing Post’s Radio Waves, a collection of links to interesting stories making waves in the world of radio. Enjoy!


Journalist Vitaly Portnikov was found to be “eavesdropped” at his home in Lviv, – Knyazhytskyi (Espeso)

Note this article has been translated in English. Original in Ukrainian found here.

The police promptly responded to the call, but the SBU for some reason delays its response to illegal actions People’s deputy Mykola Knyazhytskyi announced this on Facebook .

“In Lviv, journalist Vitaly Portnikov, who hosts programs on Espresso and Radio Svoboda, found a eavesdropping device at home. It is a voice recorder with the ability to record for a long time. The police were called. They arrived quickly. The SBU was called. They are not going. As a member of the Verkhovna Rada, I ask the SBU to come immediately and disrupt case. We don’t know who installed this device and for what purpose: our services, foreign services or criminality,” the politician said.

Image via Espreso

Vitaly Portnikov commented on the incident for “Espresso”:

“Today, while cleaning the apartment I lived in at the end of February, when the war started, I found a recording device under the bed. The device had an inventory number. I informed the law enforcement authorities about my discovery so that they could investigate this incident.”

The journalist added that he hoped for a high-quality investigation and clarification of all the circumstances of the case:

“After my statement, the investigators of the SBU of the Lviv region conducted an inspection of the premises and seized a device that is a device for listening and recording information. I hope that the relevant structures will conduct an examination and find out by whom and why this device was placed in my apartment.”

Vitaly Portnikov is a well-known Ukrainian journalist, publicist and political commentator. Cooperates with Radio Svoboda and Espresso. On the Espresso TV channel, he creates the programs “Political Club of Vitaly Portnikov” and “Saturday Political Club”. [Click here to read the full article at Espreso.]

The Invisible Battle of the Cold War Airwaves (Bureau of Lost Culture)

This Episode explore three stories of cold war era radio in the USSR: Soviet Radio Jammers, the Russian ‘Woodpecker’ and the Soviet Radio Hooligans

[Click here to listen to the podcast via PodBean.]

We meet with Russian broadcaster Vladimir Raevsky to talk about radio jamming in cold war era Soviet Union.

As East and West super powers square up to each with nuclear weapons, a parallel invisible war is being fought in the airwaves. Continue reading

Spread the radio love

Radio Waves: Radio Liberty Journalist Killed in Ukraine, Group Asks FCC to Revoke License, Labor & Shortwave Restoration, and “The Earth Is An Image”

Radio Waves:  Stories Making Waves in the World of Radio

Welcome to the SWLing Post’s Radio Waves, a collection of links to interesting stories making waves in the world of radio. Enjoy!


Ukraine war: Russian strike on Kyiv kills reporter Vira Hyrych (BBC News)

A journalist working for Radio Liberty in Ukraine was killed in Russian rocket strikes on Kyiv on Thursday evening, the station has confirmed.

Vira Hyrych was at home when a rocket hit the residential building where she lived in the capital, it says. Her body was pulled from the wreckage on Friday.

She “will be remembered for her professionalism and dedication to our mission”, the US-funded station says.

Kyiv was hit as UN Secretary General António Guterres was visiting the city.

The UN chief – who only a day earlier had held talks in Moscow with Russian President Vladimir Putin – said he was “shocked” by the Russian attack.

Ukrainian President Volodymyr Zelensky accused the Kremlin of trying to humiliate the UN, while Kyiv Mayor Vitaliy Klitschko said the Russian leader had shown “his middle finger” to Mr Guterres.

Moscow has confirmed it hit Ukrainian targets, but has not commented on the strike on the building.

“We are deeply saddened by the death of our Ukrainian Service staffer Vira Hyrych in Kyiv overnight,” Radio Liberty President Jamie Fly said in a statement.

“We are shocked and angered by the senseless nature of her death at home in a country and city she loved. Her memory will inspire our work in Ukraine and beyond for years to come.” [Continue reading…]

Group Wants to Shut Down Garziglia Station (Radio Ink)

A group calling itself the Ukrainian Congress Committee of America has filed a petition with the FCC asking the Commission to revoke the license of the translator owned by John Garziglia. FM translator W288BS in Reston, Virginia rebroadcasts WZHF-AM in the Washington DC metro which carries Radio Sputnik. Continue reading

Spread the radio love

RFE/RL Opens Offices In Latvia & Lithuania

Many thanks to SWLing Post contributor, Eric Jon Magnuson, who shares a link to the following press release from RFE/RL:



As War Transforms Media Landscape in Europe, RFE/RL Opens Offices In Latvia, Lithuania

WASHINGTON—Following the forced suspension of RFE/RL operations in Russia on March 6, RFE/RL is pleased to announce the opening of news bureaus in Riga, Latvia and Vilnius, Lithuania. These offices will house teams from RFE/RL’s Russia and Belarus services and the 24/7 Current Time global digital and TV network, and also provide a base for new investigative journalism projects and digital innovation hubs.

Said RFE/RL President Jamie Fly, “These new bureaus will allow RFE/RL to continue to engage with our audiences in Russia and Belarus, despite those government’s best efforts to silence independent journalism. RFE/RL will expand its already-successful efforts to reach Russian and Belarusian audiences with the relevant news they seek, and desperately need. We are grateful to the Latvian and Lithuanian governments for their commitment to press freedom and their support for vulnerable journalists who have had to seek safe haven outside their home countries.”

In Riga, RFE/RL plans to establish a multimedia hub that will host Russian Service and Current Time staff displaced from Russia. The Latvian capital will also house a new, Russian-language investigative journalism unit and a digital innovation hub designed to counter disinformation and develop strategies to circumvent online censorship across delivery platforms. The Vilnius news bureau will primarily host displaced Belarus Service journalists forced to flee after the flawed 2020 elections, as well as a new reporting team being set up by Current Time to serve the needs of the network’s Russian-speaking audiences in Belarus.

RFE/RL’s impact during the first two weeks of Russia’s war on Ukraine demonstrates the appetite within Russia and Belarus for a credible, uncensored alternative to Kremlin media about the full scope of the conflict. Between February 24 and March 16, the number of views of RFE/RL videos on YouTube from Russia tripled to nearly 238 million, while the number of visits, page views, and unique visitors to its websites from Russia rose by 34 percent, 51 percent, and 53 percent respectively. As for Belarus, the number of RFE/RL videos viewed via YouTube from inside the country quadrupled (to 22.4 million), and the number of visits (+158%), page views (+148%), and unique visitors (+110) to RFE/RL websites from Belarus has also increased dramatically.

RFE/RL deeply appreciates the support of the governments of Latvia and Lithuania for RFE/RL’s mission and for the establishment of these new bureaus. The people of Latvia and Lithuania have for decades been enthusiastic consumers of RFE/RL programming—both of RFE/RL’s Latvian and Lithuanian services that operated from 1975 to 2004, and more recently of Current Time programming. RFE/RL President Fly visited Vilnius and Riga this past January, in part to attend the Lithuanian premiere of the award-winning, Current Time-commissioned film “Mr. Landsbergis,” about Lithuania’s struggle to restore its independence.

RFE/RL’s Russian Service is a multiplatform alternative to Russian state-controlled media, providing audiences in the Russian Federation with informed and accurate news, analysis, and opinion. The Russian Service’s websites, including its regional reporting units Siberia.Realities and North.Realities, earned a monthly average of 12.7 million visits and 20.6 million page views in 2021, while 297 million Russian Service videos were viewed on YouTube, Facebook, and Instagram.

Current Time is a 24/7 Russian-language digital and TV network led by RFE/RL in cooperation with VOA, that caters to Russian-speakers worldwide. In addition to reporting uncensored news, it is the largest provider of independent, Russian-language films to its audiences. Despite rising pressure on Current Time from the Russian government, Current Time videos were viewed over 1.3 billion times on YouTube, Facebook, and Instagram/IGTV in FY2021.

Labeled an “extremist organization” by the Belarus government, RFE/RL’s Belarus Service provides independent news and analysis to Belarusian audiences in their own language, relying on social media platforms such as Telegram, Instagram, and YouTube, as well as mirror sites and an updated news app to circumvent pervasive Internet blockages and access disruptions.

About RFE/RL
RFE/RL relies on its networks of local reporters to provide accurate news and information to more than 37 million people every week in 27 languages and 23 countries where media freedom is restricted, or where a professional press has not fully developed. Its videos were viewed 7 billion times on Facebook, YouTube, and Instagram/IGTV in FY2021. RFE/RL is an editorially independent media company funded by a grant from the U.S. Congress through the U.S. Agency for Global Media.

Click here to read  this announcement at RFE/RL.

Spread the radio love

Radio Waves: Ted Lipien Named Head of RFE/RL, The American Radio Archives, Drive-Thru Ham Tests, and VOA Broadcasts to Displaced Communities in Africa

Radio Waves:  Stories Making Waves in the World of Radio

Because I keep my ear to the waves, as well as receive many tips from others who do the same, I find myself privy to radio-related stories that might interest SWLing Post readers.  To that end: Welcome to the SWLing Post’s Radio Waves, a collection of links to interesting stories making waves in the world of radio. Enjoy!

Many thanks to SWLing Post contributors Ted Lipien, Josh Shepperd, Ronnie Smith, and Gary Butterworth,  for the following tips:


Ted Lipien returns to U.S. international broadcasting as head of RFE/RL December 18, 2020 (USAGM)

WASHINGTON, D.C. — Michael Pack, CEO of the U.S. Agency for Global Media (USAGM), announced today that veteran civil servant Ted Lipien is returning to U.S. international broadcasting as CEO and President of Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL).

“Few people have a greater understanding than Ted of the multifaceted operation and mission of U.S. international broadcasting,” said CEO Pack. “Ted is an ardent and captivating advocate of democracy who will excel at sharing America’s founding principles and ideals with the world.”

“When I was a teenager in Communist Poland, I would listen to Radio Free Europe to find out what the government was not telling me,” said Mr. Lipien. “It had an enormous impact on my life, and on the lives of millions of others. I’m honored, and humbled, to be entrusted with helping this storied organization continue to break the hold of censorship and give voice to the silenced.”

Mr. Lipien has dedicated virtually his entire career to U.S. international broadcasting. He joined Voice of America (VOA) in 1973 and served as the network’s Polish Service Chief for 12 years, from 1981 to 1993, including the Solidarity labor union’s struggle for human rights and democracy in Soviet-communist-ruled Poland. From 1993 to 2003, he served as the Broadcasting Board of Governors’ Eurasia Marketing Specialist and Director, first in Munich and, later, in Prague. Mr. Lipien then rejoined VOA, serving as Eurasia Division Director from 2003 to 2005 and Acting Associate Director from 2005 to 2006. He has interviewed a number of eminent public figures, including Cardinal Karol Wojty?a (Pope John Paul II), Lech Wa??sa, George H.W. Bush, Zbigniew Brzezinski, and Czes?aw Mi?osz.

In 2008, after leaving the federal service, Mr. Lipien founded Free Media Online, a non-governmental organization committed to supporting free media worldwide. His pro-media freedom work has been noted in a variety of national publications, including the New York Times, Wall Street Journal, and Washington Post. His articles have appeared in National Review, Washington Times, and Washington Examiner. Mr. Lipien earned his bachelor’s degree in international relations with distinction from George Washington University.

RFE/RL, headquartered in Prague, is a non-federal network funded by the United States Congress through USAGM. Daisy Sindelar, who had been serving as Acting President of RFE/RL since June 2020, is returning to her former role as the network’s Vice President and Editor-in-Chief.[]

On the Radio: The Library’s Special Research Collections to become home to the American Radio Archives (UC Santa Barbara)

The American Radio Archives, one of the world’s largest and most valuable collections of radio broadcasting will soon become part of the UC Santa Barbara Library’s Department of Special Collections.

Established by the Thousand Oaks Library Foundation (TOLF) in 1984, the archive is one of the first in the state and includes original recordings of Winston Churchill, as well as broadcast photographs, radio and television scripts, books and film dated as early as 1922.

“It is critical that such a wonderfully curated collection documenting the golden age of radio is preserved and accessible, said Thousand Oaks Mayor Claudia Bill-de la Peña. “UCSB has one of the largest collections of performing arts records, sound recordings and broadcast recordings on the West Coast as well as a state-of-the-art audio laboratory, making it our first choice and a natural fit for the American Radio Archives.”

The collection was established in 1984 and grew significantly with the purchase in 1987 of radio memorabilia from the estate of Rudy Valleé, one of the nation’s most popular singing bandleaders and personalities. Valleé documented his career, which took off in the1920s, through an extensive array of journals, photographs and original pieces of advertising.

The prominence of the Valleé collection attracted numerous celebrities and radio historians from around the world who gravitated toward the American Radio Archives. Among them were such luminaries as Norman Lear, Carl Reiner, Ron Howard, Ray Bradbury, Norman Corwin, Edward Asner, Walter Cronkite, Janet Waldo, Candice Bergen and William Shatner.

When Norman Corwin — dubbed America’s poet laureate of radio — donated his career files in 1990, it further increased esteem for the archives and generated significant interest among radio aficionados. As a result, many noteworthy collections were donated to TOLF, including, among others, those of radio station KNX-CBS; radio actor and radio historian Frank Bresee, who hosted “The Golden Days of Radio”; comedian Red Skelton; Carlton Morse, the creator of the long-running radio soap opera “One Man’s Family”; radio and television writers Milton and Barbara Merlin; and Allin Slate, a pioneer of the sports talk show format on KABC radio in Los Angeles.[]

Oregon ARRL VEC Testing Group Offers Testing from the Comfort of Your Car (ARRL News)

The coronavirus pandemic has made life difficult for everyone. On the plus side, however, it’s prompted creative solutions to work around the various roadblocks the pandemic has imposed. Volunteer Examiners in Grant County, Oregon, affiliated with the ARRL Volunteer Examiner Coordinator (VEC) put their heads together to overcome the adversity and hold a safe and secure exam session. Current health regulations in Oregon precluded both indoor and outdoor gatherings. Nonetheless, the Grant County Amateur Radio Club, the local ARES Group, and the Grant County Emergency Radio Infrastructure Coalition (ERIC) combined forces to offer five candidates the chance to obtain their first license or to upgrade their existing license, all from the comfort of their vehicles.

“Many amateur radio clubs have experimented with exams via the internet,” said Steve Fletcher, K7AA, who is the ARES Emergency Coordinator for Grant County. “In eastern Oregon, with the cooperation of the County Roads Department, we chose to hold a ‘drive-up’ exam session on Saturday, December 12. Under the circumstances, we used four ARRL VEs for the exam instead of the required three.” Wheeler County ARES loaned Stuart Bottom, K7FG, to help as the third required Amateur Extra-class Volunteer Examiner.

Fletcher reports three new Technician licensees and two new General-class radio amateurs resulted from the session.

Required ARRL VEC forms contained pre-printed data — including the FCC Registration Number (FRN) — were given to the candidates on a clipboard. Each candidate took the exam in the front seat of their own vehicle. Cell phones, papers, and anything not required for the exam were removed.

“Everyone dressed warmly, and most candidates had their heaters running,” Fletcher reported. A camper owned by Ronda Metler, KB5LAX, and a communications van owned by Fletcher served as sites to check results and sign forms.

The Grant County Roads Department loaned its parking area for the exam session.[]

On International Migrants Day, VOA Expands Broadcasts to Displaced Communities in Africa (VOA Press Release)

As the world observes International Migrants Day on December 18, Voice of America continues to enhance its operations to serve the growing refugee populations in Africa. UNHCR, the UN Refugee Agency, reports that, in just the past few weeks, 50,000 Ethiopian refugees have joined the world’s 80 million forcibly displaced people, including more than 18 million in sub-Saharan Africa.

Recognizing the deteriorating conditions in northern Ethiopia’s Tigray region in recent weeks, VOA rapidly added existing Tigrigna-language radio broadcasts to existing VOA FM radio stations in the Libyan cities of Tripoli and Misrata. These newscasts reach not only the newly displaced civilians, but also Eritreans in both cities who arrived prior to the current exodus and still have ties to the crisis-affected area. Newly created “micro sites” deliver digital content in TigrignaAmharic, Afan Oromo and English from VOA regional reporting teams.

In Kakuma, Kenya, site of one of the world’s oldest refugee camps, VOA launched a new FM station to provide both refugees and the local community with news, music, and educational content in English, Swahili, and Somali. For the Dadaab refugee complex near Kenya’s border with Somalia, a new VOA station offers local residents and refugees a mix of VOA English and Somali language content that airs in Somalia and Djibouti.

“VOA is committed to providing vital news and information to underserved populations worldwide, including refugees and other forcibly displaced persons,” said VOA Director Robert Reilly. “In particular, as the only international broadcaster with a presence in Kakuma, VOA serves as a critical lifeline for individuals in this region with access to few other reliable media resources.”

VOA’s efforts to reach at-risk refugee populations expanded exponentially in 2017 in south Asia and Latin America. VOA’s Bangla language service began broadcasting in Rohingya to reach refugees in Kutupalong, the world’s largest refugee camp. Nearly one million ethnic Rohingya, who fled persecution in neighboring Myanmar, inhabit the site. When Venezuelans began to flee President Nicolás Maduro’s regime, the VOA Spanish language service significantly increased its coverage of this unfolding crisis for audiences all across the region.

VOA FM Frequencies

Existing in Libya: Tripoli (106.6 MHz); Misrata (99.1 MHz)

New in Kenya: Kakuma (99.9 MHz); Dadaab (106.7 MHz)


Do you enjoy the SWLing Post?

Please consider supporting us via Patreon or our Coffee Fund!

Your support makes articles like this one possible. Thank you!

Spread the radio love

Radio Waves: Tribute to Gene Pell, Dangerous AM Demonstration, White House Criticism of VOA, and Essex Online Classes Break Records

Radio Waves:  Stories Making Waves in the World of Radio

Because I keep my ear to the waves, as well as receive many tips from others who do the same, I find myself privy to radio-related stories that might interest SWLing Post readers.  To that end: Welcome to the SWLing Post’s Radio Waves, a collection of links to interesting stories making waves in the world of radio. Enjoy!

Many thanks to SWLing Post contributors Troy Riedel, Dennis Dura, and Dan Robinson for the following tips:


Ernest Eugene “Gene” Pell 1937-2020 (Radio Free Europe)

As noted in this obituary published by his hometown newspaper, The Paducah Sun, Ernest Eugene “Gene” Pell, 83, died quietly on April 7, 2020, at his home near Syria, after a 3-year battle with cancer. Pell served as President and Chief Executive Officer of Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL) from 1985-1993, leading the Radios during the peaceful revolutions that occurred in Eastern Europe and the Soviet Union from 1989-1992.

In Tribute to Gene Pell

In 1989, we who were privileged to serve in the management of RFE/RL as Gene Pell’s colleagues watched the awesome professionalism of RFE/RL’s broadcasters as peaceful revolution swept from the Baltics to the Balkans, and the Radios helped each country share with others the power – even the slogans – of peaceful protest, and the wisdom of restraint by police and armed forces.

Romania was a tragic exception. Ceaucescu’s regime was doomed by RFE’s broadcast of a recording of the shooting of civilians protesting in Timisoara. As Ceaucescu fled Bucharest, and violence by unknown combatants erupted, Gene ordered a million watts of shortwave power from our transmitter stations across Europe diverted to the Romanian service. Before long, Romanian army commanders seeking to restore calm established phone contact with the service in Munich.

In the immediate aftermath of the liberation of Eastern Europe, and the 1991 collapse of the Soviet Union, Gene saw the need and found the resources to open bureaus across the region and begin on-the-ground reporting by talented local journalists – and local rebroadcasting of RFE/RL programming.

And he persuaded the U.S. government to allow RFE/RL for the first time to broadcast to the former Yugoslavia, during the Bosnian War, with a new, multi-ethnic service led by Nenad Pejic*.

On Gene’s watch, Lennart Meri, Foreign Minister of a newly free Estonia, nominated RFE/RL for the Nobel Peace Prize.

Gene’s leadership was crucial as another struggle soon ensued, this time in Washington, as efforts arose to save the federal government money by shrinking or closing the Radios, on the premise that if Europe was free, why did we need Radio Free Europe (and Liberty)? Support from new democratic leaders across the region, notably from Lech Walesa and Vaclav Havel, helped convince a Presidential Commission addressing this question that the Radios’ mission should not end but evolve, as it has.

The views of these freedom leaders were decisive in keeping RFE/RL on the air and positioned to win the enormous multi-media audience it enjoys today. Gene Pell’s vision is alive for future generations.

Two of my closest colleagues, Ross Johnson and Kevin Klose, join me, as I am sure many others would, in saluting Gene for his contribution to a freer world.

— Robert Gillette []

A Dangerous Demonstration of the Power of Radio (Hackaday)

Terrestrial radio may be a dying medium, but there are still plenty of listeners out there. What would a commute to or from work be without a check of “Traffic on the Eights” to see if you need to alter your route, or an update of the scores from yesterday’s games? Getting that signal out to as many listeners as possible takes a lot of power, and this dangerous yet fascinating demo shows just how much power there is on some radio towers.[]

White House Criticism of VOA, Unprecedented in its 78 year History (Public Diplomacy Council)

The Voice of America is the nation’s largest publicly-funded international broadcaster, reaching 280,000,000 multimedia users in 47 languages each week, many of whom access it daily for honest, balanced and accurate world news.

To most senior VOA officials, past and present, including this writer, an unsigned White House blog on April 9, 1600 Daily, omitted or misstated vital information about the scale and original date of the coronavirus outbreak in mainland China. That blog asserts in a bold headline: “Voice of America spends your money to speak for authoritarian regimes.”

But that attack was just the beginning.

President Trump went even further at his daily news briefing on April 15, largely devoted to the coronavirus. “If you heard what’s coming out of the Voice of America, it’s disgusting”. The President then assailed Congress for failing to take up his nomination of conservative Michael Pack as chief executive of all five U.S. funded multimedia organizations, the U.S.Agency for Global Media, until recently known as the U.S. Broadcasting Board of Governors.

The USAGM is the oversight body of five overseas multimedia U.S.-funded networks: VOA, Radio Free Europe/Radio Liberty, Radio Free Asia, the Middle East Broadcasting Network in Arabic, and Radio/TV Marti in Spanish to Cuba. Research in approximately 100 countries indicates that collectively, the five networks reach 350,000,000 people abroad every week.[]

Essex Ham Foundation Online Training breaks all records (Southgate ARC)

The Coronavirus outbreak and the RSGB’s introduction of online exams that can be taken at home have led to a surge in demand for free online amateur radio training courses such as that run by Essex Ham

Volunteers from Essex Ham run a completely free online training course for the UK amateur radio Foundation exam.

A record breaking 260 people enrolled on the course that started April 5 with a further 164 waiting to start the next course.

In response to the demand Essex Ham are running an additional course, open to anyone in the UK, starting on April 19.

You can find out more about online training and register to join a course at
https://www.essexham.co.uk/train/foundation-online/

Essex Ham
https://www.essexham.co.uk/
https://twitter.com/EssexHam


Do you enjoy the SWLing Post?

Please consider supporting us via Patreon or our Coffee Fund!

Your support makes articles like this one possible. Thank you!

Spread the radio love

Platja de Pals: Once a Cold War “front line” for Radio Liberty

(Source: CNN via Tracy Wood)

(CNN) — It’s March 23, 1959. The radio waves crackle and broadcast begins: “Govorit Radio Svoboda” (??????? ????? ??????? – “This is Radio Liberty speaking…”)
From the other side of the Iron Curtain, the radio broadcasts of US-funded Radio Liberty reached deep inside the Soviet Union. This was an opening line destined to enter Cold War folklore.

What most of those clandestinely tuning in could not possible imagine is the unlikely location those broadcasts were coming from.

This quiet beach resort of Platja de Pals, Spain, tucked between the Mediterranean Sea and the greenery of pine groves and rice paddies, makes for an unlikely Cold War front line, but this is exactly the role it played for nearly half a century.

At this spot, some 150 kilometers north of Barcelona, Catalonia’s rugged Costa Brava opens up into a large bay lined by a long sandy beach, the perfect location for what was to be one of the most powerful broadcasting stations in the world.

Strategic location

In the mid-1950s, and after nearly two decades of international isolation for Francisco Franco’s Spanish dictatorship, the increasing tensions of the Cold War provided the background for a rapprochement between Spain and the United States.

In this new Cold War context, Washington took an interest in Spain’s strategic location. General Franco, himself a staunch anti-communist, was happy to oblige. In a landmark deal, the United States was provided with a string of bases on Spanish soil, while Franco’s dictatorship would see its relations with the West restored.

The setup of Radio Liberty’s broadcast station in Pals was a side effect of this new geostrategic reality.

From 1959 to 2006, this beach was home to 13 massive antennas (the largest of them 168 meters high, or more than half the size of the Eiffel Tower). This spot was favored not only because of the availability of space — the antennas were laid out in a mile-long line parallel to the shore — but also because it provided direct, unimpeded access to the sea. A physical phenomenon called tropospheric propagation makes it possible for radio waves to travel further over water.[…]

Click here to continue reading at CNN.

Spread the radio love

Radio Free Europe “set to restart in Hungary”

(Source: Budapest Business Journal)

Radio Free Europe/Radio Liberty, the U.S. government-funded organization that broadcasts news and analysis to countries in Eastern Europe, Central Asia and the Middle East “where a free press is banned or not fully established,” is set to restart in Hungary, following recent relaunches in Bulgaria and Romania.

During the Cold War, Radio Free Europe – whose motto is “Free Media in Unfree Societies” – was broadcast to Soviet satellite countries. After the fall of the Berlin Wall, it wound up the service in Hungary in 1993, considering the collapse of communism to be mission accomplished, recalls a report in The New York Times (NYT) dated September 6.

The article comments that the move to relaunch the service by the U.S. Agency for Global Media, an independent federal agency, reflects Hungary’s drift away from a free and open government under Prime Minister Viktor Orbán[…]

“We’ve done our homework, and we know this has broad backing, and we’re preparing to move forward,” the agency’s chief, John Lansing, is cited as saying. He adds that the service’s initial budget could run up to USD 750,000, and that a bureau would be established in Hungary. He expects a soft launch of the service in May 2020, with a hard launch one year from now.[…]

Continue reading the full article at the Budapest Business Journal.

Note: I seriously doubt “restarting” RFE for Hungary would include any shortwave radio broadcasts. I suspect this would equate to their website and streaming media.

Spread the radio love