Tag Archives: Radio Free Europe

Radio Waves: Insomnia-Fueled Pirate, Cold War & High-Tech Tactics for Russia, PL-660 Panadapter, Women-Run Radio in Somalia, and Building an SDR Transceiver

Radio Waves:  Stories Making Waves in the World of Radio

Welcome to the SWLing Post’s Radio Waves, a collection of links to interesting stories making waves in the world of radio. Enjoy!


Meet the 68-year-old ‘bad-boy nerd’ behind this North Side pirate radio station (WBEZ)

If you’re driving through the greater Ravenswood area and tune your radio dial to 87.9 FM, you might just enter a sort of radio twilight zone. On tap? Old timey, crime-thriller radio dramas, complete with sleuthy melodramatic music, damsels in distress and classic radio sound effects – footsteps, doors slamming, the gun going off.

There are no call letters or DJs, just “audio noir” floating out over a two-square-mile sweet spot on Chicago’s North Side.

It’s all broadcast illegally out of a nondescript two-flat on a residential block. There’s a spindly antenna on the roof, visible mainly from the alley, and a 50-watt transmitter in the upstairs apartment. And there’s Bill, a retired computer and audio engineer who’s been operating this illegal station for some 15 years. He asked us not to use his last name for fear of “FCC prison.”

“People on the lakefront up in the high rises can hear it,” said Bill. “And they used to listen at Lane Tech somewhere on an upper floor. So it gets out a little ways, but not that far.”

Bill got into noir not because it’s gripping radio, but rather because it’s not. He has insomnia, and the plot lines from Dragnet and Yours Truly, Johnny Dollar help him fall asleep. [Continue reading and listen to this piece at WBEZ.]

U.S. and Ukrainian Groups Pierce Putin’s Propaganda Bubble (NY Times)

U.S.-backed news outlets and Ukrainian activists use Cold War techniques and high-tech tactics to get news about the war to Russians.

WASHINGTON — Using a mix of high-tech and Cold War tactics, Ukrainian activists and Western institutions have begun to pierce the propaganda bubble in Russia, circulating information about the Ukraine war among Russian citizens to sow doubt about the Kremlin’s accounts.

The efforts come at a particularly urgent moment: Moscow appears to be preparing for a new assault in eastern Ukraine that could prove devastatingly bloody to both sides, while mounting reports of atrocities make plain the brutality of the Kremlin’s tactics.

As Russia presents a sanitized version of the war, Ukrainian activists have been sending messages highlighting government corruption and incompetence in an effort to undermine faith in the Kremlin.

Radio Free Europe/Radio Liberty, a U.S.-funded but independent news organization founded decades ago, is trying to push its broadcasts deeper into Russia. Its Russian-language articles are published on copies of its websites called “mirrors,” which Russian censors seek out in a high-stakes game of whack-a-mole. Audience numbers have surged during the war despite the censorship. Continue reading

Spread the radio love

Radio Waves: Trend in Tropical Bands, AM Drive Time and EDT, RTI Russian Service, and Feedback from RW Guest Commentary

Radio Waves:  Stories Making Waves in the World of Radio

Welcome to the SWLing Post’s Radio Waves, a collection of links to interesting stories making waves in the world of radio. Enjoy!


Trends in Tropical Bands Broadcasting (EDXC)

EDXC co-founder Anker Petersen has published the latest Trends in tropical bands broadcasting and Domestic Broadcasting Survey.

Anker writes: “Since the Danish Short Wave Club International published the first annual Tropical Bands Survey in 1973, I have registered which stations are active, based upon loggings from our members and other DXers around the world. Here is an updated status outside Europe and North America, where Clandestine and Pirate stations are not included.”

Both of the documents are available at the DSWCI website, to study and enjoy. Click on the two blue boxes on the left side of the website for the current versions, and also to look back over previous versions. Hopefully, these will also encourage more DXers to listen regularly to the Tropical Bands. [Click here to read the original post…]

Universal Power-Up Time For AMs Seen As One Potential Fix For Proposed Clock Change. (Inside Radio)

Talk in Washington about making Daylight Saving Time permanent may bring cheers from people who hate the “spring forward” and “fall back” disruption to their body clocks. But it has the potential to upend radio stations, especially during the darkest winter months. New Jersey Broadcasters Association President Paul Rotella is urging the bill’s sponsor to consider adding some protections for AM radio into the bill.

“If this legislation is adopted, many if not most, AM stations will lose an hour of morning drive with no or reduced power and no one seems to be addressing the issue,” said Rotella in a letter to Rep. Frank Pallone (D-NJ), the chair of the House Energy and Commerce Committee. Permanent daylight-saving time would mean that AM daytime-only stations and AMs with directional signals would not be at full power until after 9am in some parts of the country.

Rotella says such a move would mean that these stations would lose most of their critical morning drive daypart when a lot of ad revenue is made. The upside is the change would give AMs more time during their afternoon drive, when some stations need to power down before 5pm during the winter months. But many AM owners have said that the amount of money they would make from an extra hour of broadcast time during the afternoon would not make up for the losses they would suffer in the morning. [Continue reading…]

Letters from Ukraine – Taiwan Insider (RTI English via YouTube)

[What RTI’s Ukrainian listeners are saying]

RTI’s Russian broadcasts are reaching Ukraine, and the Ukrainian people are talking back. The head of RTI Russian tells Insider what listeners are saying and how RTI is supporting Ukraine from Taiwan. Continue reading

Spread the radio love

Radio Waves: A Second Golden Age, RFE Popular in Russia, Station Helps Ukrainian Refugees, Symbol of Normalcy, Saving Wax Cylinders, and Antarctic Post Office Opportunity

Radio Waves:  Stories Making Waves in the World of Radio

Because I keep my ear to the waves, as well as receive many tips from others who do the same, I find myself privy to radio-related stories that might interest SWLing Post readers.  To that end: Welcome to the SWLing Post’s Radio Waves, a collection of links to interesting stories making waves in the world of radio. Enjoy!


Is radio in a second golden age? Here’s what the first looked like. (MSN / Washington Post)

On. Oct. 30, 1938, America was rocked by shocking news: Aliens had been spotted crash-landing outside Grover’s Mill, N.J. Additional sightings were soon made across the Northeast, including reports of Martians unleashing poisonous gas on Manhattan and burning onlookers alive with ray guns. Periodically, the breathless news reports would be reduced to static.

Listeners reacted in real time; many of them flooded the streets wearing gas masks and wet towels over their faces. Stores were raided, bridges and expressways were inundated with traffic, and pregnant women reportedly went into early labor.

Of course, the alien invasion never actually happened. The news bulletins were part of a live Halloween program a young producer and a cast of talented actors were presenting over the radio. The producer was 23-year-old Orson Welles, and the name of the episode was “War of the Worlds.” The H.G. Wells-adapted story had been produced for radio as part of Welles’s regular Sunday night broadcast, “The Mercury Theater on the Air” — a program that had hitherto been largely ignored, as it was up against a wildly popular variety show starring comedians Edgar Bergen and Charlie McCarthy.

Only this Sunday was different, as millions of Americans who had tuned in to listen to Bergen and McCarthy changed their dials when the duo introduced a guest opera singer. “No one was in the mood for opera that night, and much of the country stumbled onto Welles’s broadcast by mistake, not knowing the news bulletins they heard were part of a radio drama,” explained Carl Amari, a syndicated radio host and the founder of Radio Spirits, a large distributor of classic radio programs. [Continue reading…]

The Kremlin tries to stifle Radio Free Europe — and its audience surges (Washington Post)

As the U.S.-funded broadcaster is forced to shut most of its Russian operations, its Web traffic indicates that Russian people are eagerly consuming its stories

Radio Free Europe, the U.S.-funded operation that got its start by piping American-flavored news through the Iron Curtain in 1950, could see big trouble brewing for its Russian operation in recent years.

The Kremlin kept putting the screws to its Russian-language broadcasts, throwing up ever more regulatory hurdles. But it was in late 2020 that the hammer really came down. The “media regulator” demanded that every broadcast, digital story and video carry an intrusive disclaimer at the top stating that what followed was the product of a foreign agent.

“Basically, it was like telling our audience to go away,” said Jamie Fly, the CEO of Radio Free Europe/Radio Liberty, as the organization has been known since a 1976 merger.

That labeling would interfere with the private nonprofit’s mission at a core level. So, Fly told me, “we refused to comply.” [Continue reading…note that this content might be behind a paywall for some readers.]

New radio station helps Ukrainian refugees adapt in Prague (AP)

PRAGUE (AP) — This is Radio Ukraine calling.

A new Prague-based internet radio station has started to broadcast news, information and music tailored to the day-to-day concerns of some 300,000 Ukrainian refugees who have arrived in the Czech Republic since Russia launched its military assault against Ukraine.

In a studio at the heart of the Czech capital, radio veterans work together with absolute beginners to provide the refugees with what they need to know to settle as smoothly as possible in a new country. Continue reading

Spread the radio love

RFE/RL Opens Offices In Latvia & Lithuania

Many thanks to SWLing Post contributor, Eric Jon Magnuson, who shares a link to the following press release from RFE/RL:



As War Transforms Media Landscape in Europe, RFE/RL Opens Offices In Latvia, Lithuania

WASHINGTON—Following the forced suspension of RFE/RL operations in Russia on March 6, RFE/RL is pleased to announce the opening of news bureaus in Riga, Latvia and Vilnius, Lithuania. These offices will house teams from RFE/RL’s Russia and Belarus services and the 24/7 Current Time global digital and TV network, and also provide a base for new investigative journalism projects and digital innovation hubs.

Said RFE/RL President Jamie Fly, “These new bureaus will allow RFE/RL to continue to engage with our audiences in Russia and Belarus, despite those government’s best efforts to silence independent journalism. RFE/RL will expand its already-successful efforts to reach Russian and Belarusian audiences with the relevant news they seek, and desperately need. We are grateful to the Latvian and Lithuanian governments for their commitment to press freedom and their support for vulnerable journalists who have had to seek safe haven outside their home countries.”

In Riga, RFE/RL plans to establish a multimedia hub that will host Russian Service and Current Time staff displaced from Russia. The Latvian capital will also house a new, Russian-language investigative journalism unit and a digital innovation hub designed to counter disinformation and develop strategies to circumvent online censorship across delivery platforms. The Vilnius news bureau will primarily host displaced Belarus Service journalists forced to flee after the flawed 2020 elections, as well as a new reporting team being set up by Current Time to serve the needs of the network’s Russian-speaking audiences in Belarus.

RFE/RL’s impact during the first two weeks of Russia’s war on Ukraine demonstrates the appetite within Russia and Belarus for a credible, uncensored alternative to Kremlin media about the full scope of the conflict. Between February 24 and March 16, the number of views of RFE/RL videos on YouTube from Russia tripled to nearly 238 million, while the number of visits, page views, and unique visitors to its websites from Russia rose by 34 percent, 51 percent, and 53 percent respectively. As for Belarus, the number of RFE/RL videos viewed via YouTube from inside the country quadrupled (to 22.4 million), and the number of visits (+158%), page views (+148%), and unique visitors (+110) to RFE/RL websites from Belarus has also increased dramatically.

RFE/RL deeply appreciates the support of the governments of Latvia and Lithuania for RFE/RL’s mission and for the establishment of these new bureaus. The people of Latvia and Lithuania have for decades been enthusiastic consumers of RFE/RL programming—both of RFE/RL’s Latvian and Lithuanian services that operated from 1975 to 2004, and more recently of Current Time programming. RFE/RL President Fly visited Vilnius and Riga this past January, in part to attend the Lithuanian premiere of the award-winning, Current Time-commissioned film “Mr. Landsbergis,” about Lithuania’s struggle to restore its independence.

RFE/RL’s Russian Service is a multiplatform alternative to Russian state-controlled media, providing audiences in the Russian Federation with informed and accurate news, analysis, and opinion. The Russian Service’s websites, including its regional reporting units Siberia.Realities and North.Realities, earned a monthly average of 12.7 million visits and 20.6 million page views in 2021, while 297 million Russian Service videos were viewed on YouTube, Facebook, and Instagram.

Current Time is a 24/7 Russian-language digital and TV network led by RFE/RL in cooperation with VOA, that caters to Russian-speakers worldwide. In addition to reporting uncensored news, it is the largest provider of independent, Russian-language films to its audiences. Despite rising pressure on Current Time from the Russian government, Current Time videos were viewed over 1.3 billion times on YouTube, Facebook, and Instagram/IGTV in FY2021.

Labeled an “extremist organization” by the Belarus government, RFE/RL’s Belarus Service provides independent news and analysis to Belarusian audiences in their own language, relying on social media platforms such as Telegram, Instagram, and YouTube, as well as mirror sites and an updated news app to circumvent pervasive Internet blockages and access disruptions.

About RFE/RL
RFE/RL relies on its networks of local reporters to provide accurate news and information to more than 37 million people every week in 27 languages and 23 countries where media freedom is restricted, or where a professional press has not fully developed. Its videos were viewed 7 billion times on Facebook, YouTube, and Instagram/IGTV in FY2021. RFE/RL is an editorially independent media company funded by a grant from the U.S. Congress through the U.S. Agency for Global Media.

Click here to read  this announcement at RFE/RL.

Spread the radio love

Radio Waves: Media Network Returns, Pack Seeks Lasting Control, Airtime on ex-DW relay station, and KCRW Berlin Signs Off

Radio Waves:  Stories Making Waves in the World of Radio

Because I keep my ear to the waves, as well as receive many tips from others who do the same, I find myself privy to radio-related stories that might interest SWLing Post readers.  To that end: Welcome to the SWLing Post’s Radio Waves, a collection of links to interesting stories making waves in the world of radio. Enjoy!

Many thanks to SWLing Post contributors Jonathan Marks, Kim Elliott, and Dennis Dura for the following tips:


Media Network Returns Jan 1st, 2021 (Critical Distance via Vimeo)

Media Network returns for a second series. Premieres here on Vimeo Friday January 1st 2021. In the meantime, how many faces do you recognise?

Trump Appointee Seeks Lasting Control Over Radio Free Europe, Radio Free Asia (NPR)

Michael Pack’s stormy tenure over the federal agency that oversees government-funded broadcasters abroad – including the Voice of America – appears to be coming to a close. Yet President Trump’s appointee has sparked an internal outcry by taking bold steps to try to cement his control over at least two of the networks and to shape the course of their journalism well into the Biden administration.

Pack, the CEO of the U.S. Agency for Global Media, also serves as chairman of the boards of Radio Free Europe/Radio Liberty and Radio Free Asia. Pack and the members of the boards have now added binding contractual agreements intended to ensure that they cannot be removed for the next two years. Pack stocked those boards with conservative activists and Trump administration officials, despite a tradition of bipartisanship.

In other words, although President-elect Joe Biden has already signaled he intends to replace Pack as CEO of the parent agency soon after taking office next month, Pack would maintain a significant degree of control over the networks. Pack and USAGM declined requests for comment.

NPR has reviewed the language of the contracts, which have yet to be signed by the new presidents of the two networks – both of whom were appointed by Pack this month. The Radio Free Europe/Radio Liberty contract was slated to be approved on Wednesday but appears to have been withdrawn from consideration after internal objections and inquiries from Congressional aides, NPR and other media. It is unclear what the future holds for the initiative from Pack.[]

Click here to download the RFE/RFA protest letter.

Sri Lanka to sell airtime on ex-DW relay station to Encompass Digital Media (Economynext)

ECONOMYNEXT – Sri Lanka has agreed to sell airtime on a former Deutsche Welle relay station in Trincomalee in the North East of the island to UK based Encompass Digital Media Services, London.

Germany’s DW built the relay station in Sri Lanka in 1980 for mainly for international shortwave (HF) broadcasting. It also has a medium wave transmitter for South Asia.

The station was given to state-run Sri Lanka Broadcasting Corporation in 2012.

The rise of television and the internet had made international broadcasts more accessible, though SW retains audiences in many countries.

London based Encompass Media has proposed to transmit shortwave and mediumwave programs from the station. It has offered to pay 49,000 dollars and 16,000 dollars a month for the airtime.

The Cabinet of Ministers had approved the proposal in November 2020. (Colombo/Dec29/2020)[]

America’s voice goes silent in Berlin as last US radio station closes (Politico)

BERLIN — American radio is a Berliner no more.

The postwar American presence on Berlin’s airways that began in the summer of 1945 when the city was still digging itself out of the rubble of World War II ended this month as the last U.S. radio station in the German capital ceased operation. For years, the station, known in its final iteration as KCRW Berlin, offered listeners a daily helping of local English-language news and eclectic music.

The idea behind the station was to deliver Berliners a dose of unfiltered Americana and to serve as a transatlantic bridge. Even in an era of podcasts, the offering found a loyal if small audience, from daily commuters to American expats.

“It’s a sad moment embodying the end of a tradition,” Anna Kuchenbecker, a member of KRCW Berlin’s board, said, blaming the shutdown on the pandemic. KCRW Berlin was operated in partnership with a California public radio affiliate with the same call sign. The economic fallout of the coronavirus forced the U.S. station to make steep cuts, including layoffs.

The closure comes at a time of deepening estrangement between the U.S. and Germany following years of Donald Trump’s attacks on Berlin. The longtime allies have recently been at odds across a range of issues, from climate policy and trade to foreign policy.

KCRW Berlin wasn’t eligible to receive any of the billions in broadcast fees the German government collects in order to finance domestic public television and radio. Former station officials say it would have been up to KCRW in California and NPR, which is partly funded by the U.S. government, to save the Berlin operation.

“The pain that we are feeling with KCRW Berlin going away is something that is not necessarily felt in the U.S.,” the station’s program director Soraya Sarhaddi Nelson said.

But even in its home city, the station’s death received little attention; Berlin media barely took notice of KCRW’s shuttering or what it signified, noting the move only in passing.[]


Do you enjoy the SWLing Post?

Please consider supporting us via Patreon or our Coffee Fund!

Your support makes articles like this one possible. Thank you!

Spread the radio love

Radio Waves: Ted Lipien Named Head of RFE/RL, The American Radio Archives, Drive-Thru Ham Tests, and VOA Broadcasts to Displaced Communities in Africa

Radio Waves:  Stories Making Waves in the World of Radio

Because I keep my ear to the waves, as well as receive many tips from others who do the same, I find myself privy to radio-related stories that might interest SWLing Post readers.  To that end: Welcome to the SWLing Post’s Radio Waves, a collection of links to interesting stories making waves in the world of radio. Enjoy!

Many thanks to SWLing Post contributors Ted Lipien, Josh Shepperd, Ronnie Smith, and Gary Butterworth,  for the following tips:


Ted Lipien returns to U.S. international broadcasting as head of RFE/RL December 18, 2020 (USAGM)

WASHINGTON, D.C. — Michael Pack, CEO of the U.S. Agency for Global Media (USAGM), announced today that veteran civil servant Ted Lipien is returning to U.S. international broadcasting as CEO and President of Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL).

“Few people have a greater understanding than Ted of the multifaceted operation and mission of U.S. international broadcasting,” said CEO Pack. “Ted is an ardent and captivating advocate of democracy who will excel at sharing America’s founding principles and ideals with the world.”

“When I was a teenager in Communist Poland, I would listen to Radio Free Europe to find out what the government was not telling me,” said Mr. Lipien. “It had an enormous impact on my life, and on the lives of millions of others. I’m honored, and humbled, to be entrusted with helping this storied organization continue to break the hold of censorship and give voice to the silenced.”

Mr. Lipien has dedicated virtually his entire career to U.S. international broadcasting. He joined Voice of America (VOA) in 1973 and served as the network’s Polish Service Chief for 12 years, from 1981 to 1993, including the Solidarity labor union’s struggle for human rights and democracy in Soviet-communist-ruled Poland. From 1993 to 2003, he served as the Broadcasting Board of Governors’ Eurasia Marketing Specialist and Director, first in Munich and, later, in Prague. Mr. Lipien then rejoined VOA, serving as Eurasia Division Director from 2003 to 2005 and Acting Associate Director from 2005 to 2006. He has interviewed a number of eminent public figures, including Cardinal Karol Wojty?a (Pope John Paul II), Lech Wa??sa, George H.W. Bush, Zbigniew Brzezinski, and Czes?aw Mi?osz.

In 2008, after leaving the federal service, Mr. Lipien founded Free Media Online, a non-governmental organization committed to supporting free media worldwide. His pro-media freedom work has been noted in a variety of national publications, including the New York Times, Wall Street Journal, and Washington Post. His articles have appeared in National Review, Washington Times, and Washington Examiner. Mr. Lipien earned his bachelor’s degree in international relations with distinction from George Washington University.

RFE/RL, headquartered in Prague, is a non-federal network funded by the United States Congress through USAGM. Daisy Sindelar, who had been serving as Acting President of RFE/RL since June 2020, is returning to her former role as the network’s Vice President and Editor-in-Chief.[]

On the Radio: The Library’s Special Research Collections to become home to the American Radio Archives (UC Santa Barbara)

The American Radio Archives, one of the world’s largest and most valuable collections of radio broadcasting will soon become part of the UC Santa Barbara Library’s Department of Special Collections.

Established by the Thousand Oaks Library Foundation (TOLF) in 1984, the archive is one of the first in the state and includes original recordings of Winston Churchill, as well as broadcast photographs, radio and television scripts, books and film dated as early as 1922.

“It is critical that such a wonderfully curated collection documenting the golden age of radio is preserved and accessible, said Thousand Oaks Mayor Claudia Bill-de la Peña. “UCSB has one of the largest collections of performing arts records, sound recordings and broadcast recordings on the West Coast as well as a state-of-the-art audio laboratory, making it our first choice and a natural fit for the American Radio Archives.”

The collection was established in 1984 and grew significantly with the purchase in 1987 of radio memorabilia from the estate of Rudy Valleé, one of the nation’s most popular singing bandleaders and personalities. Valleé documented his career, which took off in the1920s, through an extensive array of journals, photographs and original pieces of advertising.

The prominence of the Valleé collection attracted numerous celebrities and radio historians from around the world who gravitated toward the American Radio Archives. Among them were such luminaries as Norman Lear, Carl Reiner, Ron Howard, Ray Bradbury, Norman Corwin, Edward Asner, Walter Cronkite, Janet Waldo, Candice Bergen and William Shatner.

When Norman Corwin — dubbed America’s poet laureate of radio — donated his career files in 1990, it further increased esteem for the archives and generated significant interest among radio aficionados. As a result, many noteworthy collections were donated to TOLF, including, among others, those of radio station KNX-CBS; radio actor and radio historian Frank Bresee, who hosted “The Golden Days of Radio”; comedian Red Skelton; Carlton Morse, the creator of the long-running radio soap opera “One Man’s Family”; radio and television writers Milton and Barbara Merlin; and Allin Slate, a pioneer of the sports talk show format on KABC radio in Los Angeles.[]

Oregon ARRL VEC Testing Group Offers Testing from the Comfort of Your Car (ARRL News)

The coronavirus pandemic has made life difficult for everyone. On the plus side, however, it’s prompted creative solutions to work around the various roadblocks the pandemic has imposed. Volunteer Examiners in Grant County, Oregon, affiliated with the ARRL Volunteer Examiner Coordinator (VEC) put their heads together to overcome the adversity and hold a safe and secure exam session. Current health regulations in Oregon precluded both indoor and outdoor gatherings. Nonetheless, the Grant County Amateur Radio Club, the local ARES Group, and the Grant County Emergency Radio Infrastructure Coalition (ERIC) combined forces to offer five candidates the chance to obtain their first license or to upgrade their existing license, all from the comfort of their vehicles.

“Many amateur radio clubs have experimented with exams via the internet,” said Steve Fletcher, K7AA, who is the ARES Emergency Coordinator for Grant County. “In eastern Oregon, with the cooperation of the County Roads Department, we chose to hold a ‘drive-up’ exam session on Saturday, December 12. Under the circumstances, we used four ARRL VEs for the exam instead of the required three.” Wheeler County ARES loaned Stuart Bottom, K7FG, to help as the third required Amateur Extra-class Volunteer Examiner.

Fletcher reports three new Technician licensees and two new General-class radio amateurs resulted from the session.

Required ARRL VEC forms contained pre-printed data — including the FCC Registration Number (FRN) — were given to the candidates on a clipboard. Each candidate took the exam in the front seat of their own vehicle. Cell phones, papers, and anything not required for the exam were removed.

“Everyone dressed warmly, and most candidates had their heaters running,” Fletcher reported. A camper owned by Ronda Metler, KB5LAX, and a communications van owned by Fletcher served as sites to check results and sign forms.

The Grant County Roads Department loaned its parking area for the exam session.[]

On International Migrants Day, VOA Expands Broadcasts to Displaced Communities in Africa (VOA Press Release)

As the world observes International Migrants Day on December 18, Voice of America continues to enhance its operations to serve the growing refugee populations in Africa. UNHCR, the UN Refugee Agency, reports that, in just the past few weeks, 50,000 Ethiopian refugees have joined the world’s 80 million forcibly displaced people, including more than 18 million in sub-Saharan Africa.

Recognizing the deteriorating conditions in northern Ethiopia’s Tigray region in recent weeks, VOA rapidly added existing Tigrigna-language radio broadcasts to existing VOA FM radio stations in the Libyan cities of Tripoli and Misrata. These newscasts reach not only the newly displaced civilians, but also Eritreans in both cities who arrived prior to the current exodus and still have ties to the crisis-affected area. Newly created “micro sites” deliver digital content in TigrignaAmharic, Afan Oromo and English from VOA regional reporting teams.

In Kakuma, Kenya, site of one of the world’s oldest refugee camps, VOA launched a new FM station to provide both refugees and the local community with news, music, and educational content in English, Swahili, and Somali. For the Dadaab refugee complex near Kenya’s border with Somalia, a new VOA station offers local residents and refugees a mix of VOA English and Somali language content that airs in Somalia and Djibouti.

“VOA is committed to providing vital news and information to underserved populations worldwide, including refugees and other forcibly displaced persons,” said VOA Director Robert Reilly. “In particular, as the only international broadcaster with a presence in Kakuma, VOA serves as a critical lifeline for individuals in this region with access to few other reliable media resources.”

VOA’s efforts to reach at-risk refugee populations expanded exponentially in 2017 in south Asia and Latin America. VOA’s Bangla language service began broadcasting in Rohingya to reach refugees in Kutupalong, the world’s largest refugee camp. Nearly one million ethnic Rohingya, who fled persecution in neighboring Myanmar, inhabit the site. When Venezuelans began to flee President Nicolás Maduro’s regime, the VOA Spanish language service significantly increased its coverage of this unfolding crisis for audiences all across the region.

VOA FM Frequencies

Existing in Libya: Tripoli (106.6 MHz); Misrata (99.1 MHz)

New in Kenya: Kakuma (99.9 MHz); Dadaab (106.7 MHz)


Do you enjoy the SWLing Post?

Please consider supporting us via Patreon or our Coffee Fund!

Your support makes articles like this one possible. Thank you!

Spread the radio love

Radio Waves: Tribute to Gene Pell, Dangerous AM Demonstration, White House Criticism of VOA, and Essex Online Classes Break Records

Radio Waves:  Stories Making Waves in the World of Radio

Because I keep my ear to the waves, as well as receive many tips from others who do the same, I find myself privy to radio-related stories that might interest SWLing Post readers.  To that end: Welcome to the SWLing Post’s Radio Waves, a collection of links to interesting stories making waves in the world of radio. Enjoy!

Many thanks to SWLing Post contributors Troy Riedel, Dennis Dura, and Dan Robinson for the following tips:


Ernest Eugene “Gene” Pell 1937-2020 (Radio Free Europe)

As noted in this obituary published by his hometown newspaper, The Paducah Sun, Ernest Eugene “Gene” Pell, 83, died quietly on April 7, 2020, at his home near Syria, after a 3-year battle with cancer. Pell served as President and Chief Executive Officer of Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL) from 1985-1993, leading the Radios during the peaceful revolutions that occurred in Eastern Europe and the Soviet Union from 1989-1992.

In Tribute to Gene Pell

In 1989, we who were privileged to serve in the management of RFE/RL as Gene Pell’s colleagues watched the awesome professionalism of RFE/RL’s broadcasters as peaceful revolution swept from the Baltics to the Balkans, and the Radios helped each country share with others the power – even the slogans – of peaceful protest, and the wisdom of restraint by police and armed forces.

Romania was a tragic exception. Ceaucescu’s regime was doomed by RFE’s broadcast of a recording of the shooting of civilians protesting in Timisoara. As Ceaucescu fled Bucharest, and violence by unknown combatants erupted, Gene ordered a million watts of shortwave power from our transmitter stations across Europe diverted to the Romanian service. Before long, Romanian army commanders seeking to restore calm established phone contact with the service in Munich.

In the immediate aftermath of the liberation of Eastern Europe, and the 1991 collapse of the Soviet Union, Gene saw the need and found the resources to open bureaus across the region and begin on-the-ground reporting by talented local journalists – and local rebroadcasting of RFE/RL programming.

And he persuaded the U.S. government to allow RFE/RL for the first time to broadcast to the former Yugoslavia, during the Bosnian War, with a new, multi-ethnic service led by Nenad Pejic*.

On Gene’s watch, Lennart Meri, Foreign Minister of a newly free Estonia, nominated RFE/RL for the Nobel Peace Prize.

Gene’s leadership was crucial as another struggle soon ensued, this time in Washington, as efforts arose to save the federal government money by shrinking or closing the Radios, on the premise that if Europe was free, why did we need Radio Free Europe (and Liberty)? Support from new democratic leaders across the region, notably from Lech Walesa and Vaclav Havel, helped convince a Presidential Commission addressing this question that the Radios’ mission should not end but evolve, as it has.

The views of these freedom leaders were decisive in keeping RFE/RL on the air and positioned to win the enormous multi-media audience it enjoys today. Gene Pell’s vision is alive for future generations.

Two of my closest colleagues, Ross Johnson and Kevin Klose, join me, as I am sure many others would, in saluting Gene for his contribution to a freer world.

— Robert Gillette []

A Dangerous Demonstration of the Power of Radio (Hackaday)

Terrestrial radio may be a dying medium, but there are still plenty of listeners out there. What would a commute to or from work be without a check of “Traffic on the Eights” to see if you need to alter your route, or an update of the scores from yesterday’s games? Getting that signal out to as many listeners as possible takes a lot of power, and this dangerous yet fascinating demo shows just how much power there is on some radio towers.[]

White House Criticism of VOA, Unprecedented in its 78 year History (Public Diplomacy Council)

The Voice of America is the nation’s largest publicly-funded international broadcaster, reaching 280,000,000 multimedia users in 47 languages each week, many of whom access it daily for honest, balanced and accurate world news.

To most senior VOA officials, past and present, including this writer, an unsigned White House blog on April 9, 1600 Daily, omitted or misstated vital information about the scale and original date of the coronavirus outbreak in mainland China. That blog asserts in a bold headline: “Voice of America spends your money to speak for authoritarian regimes.”

But that attack was just the beginning.

President Trump went even further at his daily news briefing on April 15, largely devoted to the coronavirus. “If you heard what’s coming out of the Voice of America, it’s disgusting”. The President then assailed Congress for failing to take up his nomination of conservative Michael Pack as chief executive of all five U.S. funded multimedia organizations, the U.S.Agency for Global Media, until recently known as the U.S. Broadcasting Board of Governors.

The USAGM is the oversight body of five overseas multimedia U.S.-funded networks: VOA, Radio Free Europe/Radio Liberty, Radio Free Asia, the Middle East Broadcasting Network in Arabic, and Radio/TV Marti in Spanish to Cuba. Research in approximately 100 countries indicates that collectively, the five networks reach 350,000,000 people abroad every week.[]

Essex Ham Foundation Online Training breaks all records (Southgate ARC)

The Coronavirus outbreak and the RSGB’s introduction of online exams that can be taken at home have led to a surge in demand for free online amateur radio training courses such as that run by Essex Ham

Volunteers from Essex Ham run a completely free online training course for the UK amateur radio Foundation exam.

A record breaking 260 people enrolled on the course that started April 5 with a further 164 waiting to start the next course.

In response to the demand Essex Ham are running an additional course, open to anyone in the UK, starting on April 19.

You can find out more about online training and register to join a course at
https://www.essexham.co.uk/train/foundation-online/

Essex Ham
https://www.essexham.co.uk/
https://twitter.com/EssexHam


Do you enjoy the SWLing Post?

Please consider supporting us via Patreon or our Coffee Fund!

Your support makes articles like this one possible. Thank you!

Spread the radio love