Category Archives: Broadcasters

BBC: “Finnish radio drops Latin news after 30 years”

(Source: BBC News via Kris Partridge)

The Yle public broadcaster has told its ‘carissimi auditores’ (dear listeners) that “everything passes, and even the best programmes reach the end of the road. This is now the case with our world-famous bulletin, which has broadcast the news in Latin on Friday for the past 30 years”.

The core members of the ‘Nuntii Latini’ (News in Latin) team – Professor Tuomo Pekkanen and lecturer Virpi Seppala-Pekkanen – have been with the five-minute bulletin since it was first broadcast on 1 September 1989, although other newsreaders and writers have joined since.

Professor Pekkanen took gracious leave of Yle, saying that, “judging by the feedback, Nuntii Latini will be missed around the world – and we send our warm thanks to you all for these past years!”

[…]Latin news addicts won’t have to suffer withdrawal symptoms for long, as the language’s greatest remaining bastion, the Catholic Church, launched its own weekly news bulletin in Latin the same week as Yle’s programme went off air. [read more here]

The key difference is that Yle offered a broad world news agenda, rather than Vatican Radio’s more focused ‘Hebdomada Papae’ (The Pope’s Week) – not to mention the fact that the Catholic Church uses its own, Italian-influenced pronunciation, rather than the Classical version preferred by scholars.[…]

Read this full news item at BBC News.

Spread the radio love

Taiwanese man faces charges for broadcasting uncensored news to listeners in China

(Source: Radio Free Asia)

A Taiwanese businessman is scheduled to face trial in Thailand’s northern Chiang Mai city next week on charges that he illegally hosted a radio station that broadcast uncensored news to listeners in China, amid claims that Beijing pressured Thai authorities to shut down the station.

The June 19-20 hearing at the Chiang Mai provincial court comes more than five months after Chiang Yung-hsin, 52, was indicted on charges of setting up the station without a permit for Sound of Hope (SOH), a San Francisco-based radio network that was founded by Falun Gong, a religious movement banned in China, according to court documents.

Chiang, who could be jailed for up to five years if convicted, denies the charges, saying the broadcasting facility was set up by his tenants.

“I did not set up any radio station, but friends used the premises I rented to set up transmitters,” Chiang told BenarNews, an RFA-affiliated online news service, in a brief interview in Bangkok through an assistant while denying the charges against him.

Chiang’s attorney was not available for comment. Prosecutors and Chiang’s defense team are scheduled to present their cases over the two-day hearing.

Sound of Hope Radio is a public network that broadcasts news to China through shortwave radio signals in nearby countries, spokesman Frank Lee said.

Lee alleged that the Thai government pressured Chiang, who was not aided by a translator, to sign documents pleading guilty at the time of his arrest. He also alleged that Thai officials were pressured by the Chinese government.

“Giving in to the pressure from Beijing to suppress free press is not good for Thailand and its people,” Lee told BenarNews.

“Mr. Chiang is a volunteer for SOH, he didn’t do this for his own gain. We urge the Thai government to free Mr. Chiang so that he can return to Taiwan to his wife and two children.”

But Thai officials flatly rejected the claims.

“Thai law enforcement arrested Chiang without any pressure from the Chinese,” a Thai security official, speaking on condition of anonymity, told BenarNews.

In August 2018, officials shut down the shortwave radio station broadcasting from property that Chiang rented in Chiang Mai, and arrested him on Nov. 22, 2018. He was released on bail three days later but ordered to remain in Thailand.

Police filed the charges against Chiang alleging that he violated the Radio Communications Act and the Broadcasting and Television Business Act, both of which carry a sentence of up to five years if convicted because he did not have the necessary permission or license to operate, according to various sources.

“The Thai justice system is handling this case,” Busadee Santipitaks, spokeswoman for the ministry of foreign affairs, told BenarNews when asked for comment.

Protests against prosecution

In January, press freedom group Reporters Without Borders (RSF) spoke out against Chiang’s arrest.

“This totally unjustified arrest deals a new blow to the freedom to inform in Thailand and penalizes Chinese listeners who count on this radio station for information that circumvents censorship,” RSF said in a news release at the time.

“We call on the Thai authorities to stop abetting Beijing’s operations against opposition media outlets and to drop charges against Chiang.”

RSF said it has learned that the Chinese government pressured the Thai authorities to shut down the radio station.

Paris-based RSF said Thai officials took the action after receiving a complaint from a “mysterious witness” who claimed to have seen a 30-meter (100-foot) antenna being erected at the site.

SOH insisted that no antenna was constructed because it is not needed for shortwave broadcasting and denied any involvement in “illegal broadcasting,” according to RSF.

U.S.-based Freedom House had also spoken out against Chiang’s arrest. It said the Thai government took advantage of his limited knowledge of the language and “deceived Chiang into what amounted to signing a confession.”

“This is not the first time Beijing has pressured Asian governments to crack down on SOH broadcasts,” Freedom House had said in a recent update of press freedom news related to China published on its website. “In 2011, two men in Vietnam were jailed for broadcasting content into China, and Indonesian authorities attempted to shut down SOH affiliate Radio Era-baru, which transmitted programming to local Chinese communities in Southeast Asia.”

Lee said the SOH broadcasts were needed.

“SOH believes shortwave broadcasting to China is very critical to the people in there to learn about truthful and accurate news in China and around the world,” Lee said. “The Chinese communist regime constantly censors news on its human rights violations, religious persecution and objective news from around the world.”

Founded in 1992 in China’s northeast, the Falun Gong spiritual movement gained increasing influence as the fastest growing religion in the PRC and overseas over the next seven years. In 1999 the Chinese government at the orders of then President Jiang Zemin began a harsh and sometimes deadly crackdown on the sect, dragging practitioners from their homes and sending them to detention centers.

Outside of China, the movement was considered harmless and continued to flourish. It is often cited as an example of religious persecution in China, with practitioners and allied religious freedom advocates holding protests in major cities to bring attention to the situation faced by Falun Gong believers in the PRC.

Click here to read the full story at RFA News.

Spread the radio love

“CBC President Catherine Tait on trust, raising money and attracting a younger audience”

Many thanks to SWLing Post contributor, Bill (WD9EQD), who notes:

[Recently] the Radio Canada program Sunday Edition had an interview with CBC President Catherine Tait. Very interesting on the challenges facing CBC and radio/tv in general:

(Source: CBC Radio)

It is the job of the CBC to build social cohesion in Canada, according to CBC/Radio-Canada president and CEO Catherine Tait, but “we also have an obligation to run a business.”

The longtime Canadian television and film executive told Michael Enright, host of The Sunday Edition, that her experience will help with that goal.

“I don’t think it was a surprise that I was selected as an entrepreneur to run this corporation, to try and find ways to uncover revenue that we might not have considered as possible for the public broadcaster,” she said.

The CBC depends on the government for about 70 per cent of its budget. It has never had stable, long-term funding. Budgets ebb and flow because they’re decided by the government of the day.

When it comes to financial support for public broadcasting, Canada ranks third-lowest among Organization for Economic Co-operation and Development (OECD) countries. The average per capita funding is $90 — in Canada, it’s $34.

About a year into her mandate, Tait revealed a new strategic plan to guide the CBC through a period of unparalleled media competition, over the next three years.[…]

Click here to listen to the full interview on Sunday Edition.

Spread the radio love

Radio Venceremos: A Salvadoran Civil War underground station

Radio Venceremos (Image source: Biblioteca UTEC)

Many thanks to SWLing Post contributor, Bruce Atchison, who who shares this short video from the early 1980s showing a glimpse inside Radio Venceremos:

Click here to view on YouTube.

From Wikipedia:

Radio Venceremos (Spanish; in English, “‘We Shall Overcome’ Radio”) was an ‘underground’ radio network of the anti-government Farabundo Martí National Liberation Front (FMLN) during the Salvadoran Civil War. The station “specialized in ideological propaganda, acerbic commentary, and pointed ridicule of the government”. The radio station was founded by Carlos Henríquez Consalvi (Santiago).

Despite the end of the war in 1992, the network continues to broadcast. The war years of the station and its national and international influence were documented in the Spanish-language book Las mil y una historias de radio Venceremos and its English translation, Rebel radio: the story of El Salvador’s Radio Venceremos, by the author José Ignacio López Vigil (translator: Mark Fried), a book recorded by the American Library of Congress. An exhibit honoring Radio Venceremos, including a studio room with original equipment, forms a prominent part of the Museum of the Revolution in Perquín, Morazán, El Salvador.

I also found this film on YouTube (The Radio Venceremos Story) which sheds a little more light on the station. The recording is low-resolution, but the subtitles are legible:

Click here to view on YouTube.

Have any DXers logged and confirmed Radio Venceremos? Please comment!

Spread the radio love

The Hindu: “AIR may have to power off short wave transmissions”

(Source: The Hindu)

If Prasar Bharati has its way, All India Radio will have to stop all global short wave transmissions — eighty years after it began international broadcasting in 1939. AIR is resisting the move arguing that it will curtail its global reach.

There are about 46 short wave transmitters that run both domestic and external services. Out of these, 28 are used for the external services alone. Barring three transmitters that were recently installed, all the others will have to be shut down over the next six-months. The external services are broadcast to 150 countries in 13 Indian languages and 15 foreign languages.

Prasar Bharati had written to the AIR in May third week asking it to come up with a proposal to phase out the short wave transmitters.[…]

Read the full article at The Hindu.

Spread the radio love