Tag Archives: Censorship

Radio Waves: Termination Event, Russian Propaganda in DC, Renewed Relevance, Circumventing Censorship, and Old-School Radio Sense

Radio Waves:  Stories Making Waves in the World of Radio

Because I keep my ear to the waves, as well as receive many tips from others who do the same, I find myself privy to radio-related stories that might interest SWLing Post readers.  To that end: Welcome to the SWLing Post’s Radio Waves, a collection of links to interesting stories making waves in the world of radio. Enjoy!


The Termination Event has Arrived (Space Weather Archive)

Feb. 26, 2022: Something big just happened on the sun. Solar physicists Scott McIntosh (NCAR) and Bob Leamon (U. Maryland-Baltimore County) call it “The Termination Event.”

“Old Solar Cycle 24 has finally died–it was terminated!” says McIntosh. “Now the new solar cycle, Solar Cycle 25, can really take off.”

The “Termination Event” is a new idea in solar physics, outlined by McIntosh and Leamon in a December 2020 paper in the journal Solar Physics. Not everyone accepts it–yet. If Solar Cycle 25 unfolds as McIntosh and Leamon predict, the Termination Event will have to be taken seriously.

The basic idea is this: Solar Cycle 25 (SC25) started in Dec. 2019. However, old Solar Cycle 24 (SC24) refused to go away. It hung on for two more years, producing occasional old-cycle sunspots and clogging the sun’s upper layers with its decaying magnetic field.  During this time, the two cycles coexisted, SC25 struggling to break free while old SC24 held it back.

“Solar Cycle 24 was cramping Solar Cycle 25’s style,” says Leamon. [Continue reading…]

The tiny radio station broadcasting Russian propaganda in D.C. (Washington Post)

For a few seconds every hour, WZHF-AM interrupts its round-the-clock schedule of talk to air a curious disclaimer: “This radio programming is distributed by RM Broadcasting on behalf of the Federal State Unitary Enterprise Rossiya Segodnya International Information Agency, Moscow, Russia. Additional information is available at the Department of Justice, Washington, D.C.” Continue reading

Spread the radio love

RadioWorld: Radio Reaches Blocked Countries

(Source: RadioWorld via Southgate ARC)

International radio remains the most reliable, robust source of information for people in some nations

North Korea is rated as the second most censored county in the world after Eritrea, according to the Committee to Protect Journalists.

North Koreans who are caught accessing information not approved and disseminated by the government can be sent to brutal prison camps for extended terms, or face execution.

Yet such is the human hunger for reliable outside information, that many North Koreans brave these risks by tuning into international radio and cross-border TV broadcasts wherever practical.

Many also watch banned South Korean TV programs on black market DVDs, SD cards, and USB sticks; plus computers and mobile phones smuggled in from China. (South Korean movies and soap operas are hugely popular in the North, according to the New York Times.)

The conclusions they draw from this content are subsequently shared with other North Koreans by word-of-mouth; despite the fact that such sharers can get in serious trouble with the Kim Jong-Un regime.

Read the full RadioWorld article:
http://www.radioworld.com/global/0007/radio-reaches-blocked-countries/339993

Spread the radio love

Remembering Radio Beijing: 25th anniversary of the Tiananmen Square massacre

A long shot of the iconic "Tank Man" on Tiananmen Square. Photographer: Stuart Franklin

A long shot of the iconic “Tank Man” on Tiananmen Square. Photographer: Stuart Franklin

Today is the 25th anniversary of the horrible events that took place in Beijing’s Tiananmen Square on June 4, 1989, during which Chinese troops opened fire on unarmed student demonstrators.

In this off-air shortwave radio recording of Radio Beijing, made on June 3rd, 1989, you’ll hear the news reader/editor depart from the script and comment on the massacre of protestors in Tiananmen Square:

It’s believed this brave news editor was detained shortly after the broadcast and spent years in a detention (re-training) camp.

Rest assured, you will hear no mention of the Tiananmen Square protests on China Radio International today–even though this year marks the 25th anniversary of the event. China’s state media goes to great lengths to keep this sort of on-air protest from happening again. State media even tries to limit on-line research of the protests; last year, we posted a fascinating article which listed banned search engine terms in China.

I also encourage you to check out Jonathan Marks’ comments (from a broadcaster’s perspective) on this particular Radio Beijing broadcast.

Spread the radio love

The 24th Anniversary of Tiananmen Square

Tiananmen Square_man_blocks_tank_238Yesterday, I had two reminders of how important shortwave radio is in China.

The first was this incredible recording shared by David Goren–an unidentified Radio Beijing announcer who departed from the script and commented on the massacre of protestors in Tiananmen Square in 1989. It’s believed this announcer is still imprisoned:

The second was an article that a journalist friend had posted. It’s simply a list of search terms that the Chinese government blocked on Sina as of June 4th. Of course, the list contains words you would assume would be included, like: 1989, 89, vigils, and memorial ceremony. But it also includes words like: Internet block, sensitive word, and inappropriate for the public. Think of how many sites and posts this blocked (certainly ours!). Of course, there are many more terms on the list–check out this article on China Digital Times for more information.

So why is shortwave radio still important in China? It’s impossible to block those search terms on radio.

Spread the radio love

RFE: Radio Farda Families A Target In Iran

One of the points I often make is that repressive regimes can track and take action against citizens who read online content from banned/blocked media sources. Here is a case in point:

(Source: Radio Free Europe)

In an escalation of ongoing efforts to thwart Radio Farda, RFE/RL’s Persian-language Service, Iranian authorities are interrogating journalists’ family members in Iran.

Employees of Radio Farda believe that their journalism, which attracts over 10 million page views monthly on Radio Farda’s website, is the motive behind at least 20 incidents this year involving the interrogation and intimidation of their family members in Iran by officials of the country’s Intelligence Ministry.

In sessions that sometimes lasted for several hours, agents denounced the work of Radio Farda journalists and warned family members against having further contact with them. In several cases they instructed family members to tell their relatives to resign from their jobs and return to Iran; in one instance they demanded that a specific series of reports be discontinued. During questioning, family members were also asked about their foreign contacts and trips abroad.

The interrogations have targeted family members, who in some cases have been repeatedly summoned, in Tehran and at least six other Iranian towns and cities.

“This is a proxy war against Radio Farda. It shows the extremes to which the regime will go to prevent the exchange of information it doesn’t control,” said Steven W. Korn, RFE/RL president. “Our journalists make enormous sacrifices for the work they do and will not submit to this pressure on them and their families.”

Radio Farda, produced in and broadcast from Prague, is a leading source of uncensored information in Iran. Each month 1.5 million users inside the country defy the government by employing proxies to access Radio Farda’s website, which is blocked. Radio Farda and “Pasfarda,” its signature satire program, are active on social media, with a combined 300,000 Facebook fans. Iranians actively participate in Radio Farda’s weekly call-in shows, connect with it daily through hundreds of email and SMS messages, and despite government jamming, tune in to satellite radio and shortwave to hear its programs.

In media freedom surveys this year, Freedom House ranked Iran 192 among 197 countries surveyed and Reporters Without Borders ranked it 175 of 179.

Yet one more reason why shortwave radio is safer than the internet as a reliable source of news and information and one more reason why countries like Canada should not abandon this vital resource.

Spread the radio love

North Korea: Jamming shortwave radio 18 hours a day

(Source: Times Union)

[…]Martyn Williams, who writes the blog NorthKoreaTech.org, said that the government’s intense use of its scant resources and electricity to jam foreign news broadcasts reflected its concern about the impact of outside media.

North Korea targets between 10 and 15 frequencies used by international short-wave broadcasters, such as U.S.-funded Radio Free Asia and stations operated by South Korea’s government, for up to 18 hours a day, and on major occasions like the April centennial, it jams radio signals around the clock, Williams said.

The North appears to have recently installed more sophisticated transmitters acquired from a Chinese company, although jamming operations have been up and down this year, likely because of technical problems or power shortages, he said.

Read the full article, the bulk of which deals with social media and mobile phones, on the Times Union website. Obviously, North Korea feels that shortwave radio is a threat to those in power. They should be afraid–shortwave radio signals easily cross their fortified borders. This article will be filed under why shortwave radio.

Spread the radio love

China blocks foreign websites for one hour

(Photo: International Herald Tribune)

(Source: The Guardian)

China’s internet users have been cut off from accessing all foreign websites for around an hour in an unexplained incident that sparked speculation the country’s censorship system was being tested or further tightened.

The “great firewall” already blocks many sites hosted from other countries, but users in Beijing, Shanghai and other parts of China reported that they could not reach any foreign sites whatsoever on Thursday morning – although it was not clear whether the problems were universal.

Meanwhile, users abroad and in Hong Kong – which is part of China but not subject to Beijing’s net censorship – said they were unable to reach any sites on the Chinese mainland.

Some believed it was purely a technical failure, with several suggesting that Wednesday’s massive earthquakes had hit an undersea cable, disrupting services. In 2007, a tremor hit a major cable and dramatically slowed access to overseas sites for months.

Xu Chuanchao, an executive at Sohu, one of the country’s biggest internet portals, wrote on his microblog: “This malfunction is caused by the failure of China’s backbone network and is under renovation.”

But one company, Data Centre for China Internet, posted: “Latest news: most foreign websites can’t be accessed. Analysis: for commonly known reasons, a large number of foreign URLs are blocked. It is possible that the great firewall is undergoing some readjustment, mistakenly adding many foreign websites to the blocking list. The details are unclear.” (Continue reading article…)

What is clear is that we know China actively blocks foreign websites that criticize their government.   The Chinese website of the Voice of America and Radio Canada International have been blocked for years.  China also censors search engine results.

I believe this incident was most likely a fault in their “great firewall” rather than any network backbone. International broadcasters should take note: as you pull shortwave services targeting China, how will your audience there hear you?

Spread the radio love