Tag Archives: Sputnik news agency and radio

Court Finds RM Broadcasting Must Register as a Foreign Agent

Many thanks to SWLing Post contributor, Ed, who shares this update regarding RM Broadcasting:

(Source: Department of Justice, Office of Public Affairs)

FOR IMMEDIATE RELEASE
Monday, May 13, 2019

Court Finds RM Broadcasting Must Register as a Foreign Agent

U.S. District Court Judge Robin L. Rosenberg has ruled that a Florida-based company, RM Broadcasting LLC (RM Broadcasting), was acting as an agent of a foreign principal and must register as such under the Foreign Agents Registration Act of 1938 (FARA).

The Department of Justice contended in a civil counterclaim that RM Broadcasting has been acting as an agent of the the Federal State Unitary Enterprise Rossiya Segodnya International Information Agency (Rossiya Segodnya), a Russian state-owned media enterprise created by Vladimir Putin to advance Russian interests abroad. The litigation marked the first FARA civil enforcement action since 1991. Assistant Attorney General for National Security John C. Demers and U.S. Attorney Ariana Fajardo Orshan for the Southern District of Florida made the announcement.

“The American people have a right to know if a foreign flag waves behind speech broadcast in the United States,” said Assistant Attorney General Demers. “Our concern is not the content of the speech but providing transparency about the true identity of the speaker. This case shows that the Department can and will utilize all of its tools to bring transparency to efforts by foreign entities to influence the American public and our government, and demonstrates our renewed effort to enforce FARA rigorously.”

“While the right to free speech remains paramount to our democracy,” U.S. Attorney Ariana Fajardo Orshan said. “FARA ensures that the American public is fully cognizant of the true source of the messages broadcast in the United States. Armed with full information, Americans may properly evaluate the value of the speech they hear. As such, FARA is a fundamental tool in our continuing efforts to defend our democracy.”

In November 2017, RM Broadcasting and Rossiya Segodnya entered into a services agreement pursuant to which RM Broadcasting would provide for the broadcast of Rossiya Segodnya’s “Sputnik” radio programs on AM radio channel 1390 WZHF in the Washington, D.C. region. Under this agreement, RM Broadcasting could not alter Rossiya Segodnya’s radio programs in any way. As the services agreement established Rossiya Segodnya’s direction and control over RM Broadcasting, the FARA Unit of the National Security Division informed RM Broadcasting that it was acting as a publicity agent and an information-service employee of Rossiya Segodnya and was required to register as an agent of a foreign principal.

RM Broadcasting initiated the proceeding in the Southern District of Florida seeking a declaratory judgment that it did not have to register as an agent of a foreign principal. The Department responded by filing a counterclaim seeking an injunction to require RM Broadcasting to register. Earlier this week, the court granted the Department’s motion for judgment on the pleadings. A final judgment directing RM Broadcasting to register under FARA is expected.

This case was handled by Assistant U.S. Attorney Matthew J. Feeley and Trial Attorney Nicholas Hunter of the National Security Division’s Counterintelligence and Export Control Section.

About FARA

The purpose of FARA is to protect the national defense, internal security, and foreign relations of the United States by requiring public disclosure by persons engaging in political activities and other activities for or on behalf of foreign governments, foreign political parties and other foreign principals so that the Government and the people of the United States may be informed of the identity of such persons and may apprise their statements and actions in the light of their associations and activities.
Component(s):
National Security Division (NSD)
USAO – Florida, Southern
Press Release Number:
19-519

Spread the radio love

DOJ wants RM Broadcasting to register as a foreign agent for broadcasting Sputnik Radio

(Source: Washington Post via Mike Hansgen)

Sputnik radio, a media organization funded by the Russian government with offices around the world, broadcasts from a studio in downtown Washington blocks from the White House. It airs talk shows hosted by, among others, Lee Stranahan, a former Breitbart News reporter, and Brian Becker of the far-left ANSWER Coalition. Its website recently featured a discussion of Russia’s “Great Society” and a chat titled “Is Doing Business in Russia Really That Difficult?” The Weekly Standard once likened the experience of listening to Sputnik to “being immersed in some menacing alternate history timeline: It’s like ‘The Man in the High Castle,’ but for Cold War kids and with real-world implications.” And it has caught the ear of federal authorities.

Since U.S. intelligence agencies concluded that Russia attempted to interfere in the 2016 presidential election, the Department of Justice has tried to compel Sputnik’s associates to register as foreign agents under the Foreign Agents Registration Act, or FARA. So far, those efforts have mostly been successful: Rossiya Segodnya, the Russian news agency that funds Sputnik, has registered under FARA, as has the managing member of the company that owns 105.5 FM, one of two frequencies that Sputnik broadcasts on in Washington. (Before Sputnik, 105.5 FM played bluegrass.)

There is one holdout: Arnold Ferolito, owner of RM Broadcasting, which leases airtime to Sputnik on 1390 AM in Washington.Not only has he refused to register his company as a foreign agent, the semiretired 76-year-old Florida man is suing the Justice Department over the request. “I’m not being caught up in somebody’s agenda. I’m a business guy,” he told me. “No one gave me anything unless I fought for it. There’s a principle here. In the United States, a person should be able to do business without government interference. … It’s nuts that you have to do something like this.”

In his complaint, filed last fall in the U.S. District Court for the Southern District of Florida, Ferolito contends RM Broadcasting doesn’t have “any kind of joint-venture relationship whatsoever with Rossiya Segodnya,” and that the two entities are simply engaged in “an arms-length commercial business transaction.”

The Justice Department isn’t buying that. In its countersuit, it alleged that Ferolito broadcasts Sputnik news under “the direction and control of Rossiya Segodnya” and is an “information-service employee.”[…]

Click here to read full story.

Spread the radio love

Ukraine to launch radio station for troops

Disputed Ukraine Map via Wikimedia CommonsMany thanks to SWLing Post reader, David Iurescia (LW4DAF), who shares this article via Sputnik News:

Ukraine plans to launch a new radio station for the military in 2016.

Alexei Makukhin, an advisor to the Ukraine’s Defense Minister, said during a press briefing that a new Ukrainian radio station for military personnel will begin operating on March 1, 2016.

“It’s no secret that our troops on the frontline often suffer from an information vacuum,” Makukhin said. “So we need a radio station. Seventy percent of its content will be music; there will also be news broadcasts and programs for the troops – where soldiers can say hello to their friends and relatives, request songs and share stories live on air.

There will also be programs featuring interviews with experts and military personnel.”

The new radio station will be reportedly funded by Spirit of America, a non-profit company which assists US military personnel deployed in Iraq, Afghanistan and Africa.

Continue reading on the Sputnik News website…

Spread the radio love

CRI, RFA, Sputnik, and the BBC: an “information battle?”

Radio-Dial-Blurred-Dark

Many thanks to SWLing Post contributor, Richard Cuff, for sharing this article from The National:

Radio wars: information battle heats up as Russia and China muscle in

For about 70 years it was the base of the BBC World Service. Bush House, with its grand marble entrance in central London, stood as a powerful symbol of the BBC, home to the short-wave radio services that delivered news to dozens of countries in more than 40 languages. But the lights went out in 2012 when the World Service moved to the more prosaic Broadcasting House; two years later it lost its annual £245 million (Dh1.341 billion) grant from the UK’s government.

Both changes are symptomatic of the BBC’s less certain place in the broadcasting world as other countries significantly ramp up recruitment and funding for their own equivalent services.

Last December, Peter Horrocks, the BBC World Service’s former director, warned that the West was losing the “information war” with Moscow as the old Cold War foe pumped out wave after wave of pro-Kremlin propaganda on its rapidly expanding radio, TV and online platforms.

Horrocks had called for a rethink on financial assistance from the UK government as, even before the grant was ended, cutbacks in 2011 forced the closure of five language services and some short-wave broadcasts.

“We are being financially outgunned by Russia and the Chinese. Medium to long term there has to be an anxiety about the spending of others compared to what the BBC are putting into it,” he said.

It is now all too clear that established broadcasters that are based in the West, such as Radio Free Asia, Voice of America (VOA), Radio Free Europe (RFE) – funded mainly through an agency of the US government – and the BBC are facing increased competition. Last November, Moscow rebranded its international English-language radio service: Radio Sputnik replaced the Voice of Russia and funding was increased for a new state-owned global news agency, Rossiya Segodnya.

Meanwhile, Beijing’s China Radio International (CRI) is an important part of the Communist Party’s foreign policy. CRI uses internet, short wave and satellite to broadcast around the world in dozens of languages, while Radio Sputnik has ambitions to broadcast in 30 languages across more than 130 countries by the end of the year.[…]

Continue reading on The National website…

Spread the radio love

While Ofcom threatens RT, Voice of Russia launches as “Sputnik”

Sputnik

(November 11, 2014 Screen capture from Sputnik news agency and radio)

As some attentive SWLing Post readers have noted, the Voice of Russia has found a new identitySputnik News Agency and Radio–with a new website/news portal to match. Here’s the message the (former) Voice of Russia posted on their website today:

“Dear readers, we are excited to announce that the Voice of Russia is changing its name and moving over to a new website. We will now be known as Sputnik news agency and radio. You can find all the latest stories from our London bureau here: http://uk.sputniknews.com. Please update your bookmarks and stay with us!”

Meanwhile, The Guardian is reporting that Russia Today has been found guilty of breaching UK broadcasting regulations in their coverage of the Ukraine crisis:

Russia Today, or RT, was summoned to a meeting with Ofcom after it was found guilty of breaching the code governing UK broadcasters in a ruling published on Monday.

The regulator flagged up four separate reports, all broadcast in March this year, all dealing with the situation in Ukraine.

Ofcom said it recognised that RT, which is funded by the Russian government and launched a UK version last month, would “want to present the news from a Russian perspective”.

But it said all news must be presented with “due impartiality … in particular, when reporting on matters of major political controversy”.

[Read the full article at The Guardian online…]

Spread the radio love